Cum au reușit 3 înotătoare să strângă mulți bani la Swimathon în 2020
29/05/2021
Fundația Comunitară București a dat startul campaniei de fundraising pentru a noua ediție a celui mai mare eveniment de strângere de fonduri prin înot.
Anul acesta, Swimathon București este fără limite. 754 de înotători-fundraiseri, 3 câini și o echipă de pisici înoată și strâng bani pe uscat sau în apă, online sau offline, pentru că generozitatea nu se măsoară în numărul de bazine, ci în banii strânși și în valuri de bine! 25 de ONG-uri și grupuri de inițiativă au nevoie de donații aici.
Am stat de vorbă cu Ioana Traistă, Alexandra Maier și Roxana Irinei pentru a afla cum au strâns mulți bani în 2020, într-o perioadă în care eram cu toții închiși în case. Vă mai aduceți aminte de începutul pandemiei și de restricții? :)
Ioana Traistă a fost înotător-fundraiser individual în 2020 pentru Asociația Carusel și a strâns singură 7,164 RON. Locuiește și lucrează în Bruxelles. Ce tactici a folosit ca să atragă donații:
A avut o listă prestabilită cu 300-400 de oameni care donează sau pot dona. A scris aproape zilnic la 20 de oameni (la fiecare în parte, nu mesaj general) ca să le ceară bani și să le povestească despre proiect. Caută constant potențiali donatori în lista ei de Facebook.
A scris mesaje personale pe care le-a postat în social media și în mesaje private. "Am început cu - de ce strâng bani pentru Carusel și de ce înot. Pentru mine înotul este o modalitate de a fi liberă. Am legat partea asta personală de asociație și de proiectul care avea nevoie de bani."
A căutat modalități creative ca să atragă oamenii în poveștile ei. "Oamenii știu că înot, dar în pandemie piscinele au fost închise. Așa că m-am gândit să fotografiez 20 de piscine închise din Bruxelles și să le postez pe social media. Am creat o așteptare, iar mulți prieteni m-au ajutat să găsesc piscine în oraș."
A căutat activități pentru weekendul Swimathon (26-27 iunie) pentru că este momentul cu energia cea mai mare. "Am lăsat 4 sau 5 piscine de fotografiat și de postat ca să fie o atmosferă de cursă și am avut norocul să găsesc și un lac în care chiar am putut să înot."
A scris oamenilor cu care a vorbit în ultimul an, dar a făcut și experimente. A scris mesaje și a cerut bani oamenilor cu care nu a mai vorbit demult, iar cel mai rău lucru era ca ei să nu răspună. Mulți au răspuns.
A cerut bani de la familie și prieteni în momentele cheie când nu mai primea donații ca ele să se dubleze și să creeze energie și optimism.
E important să ai un fir roșu pe care oamenii să-l recunoască ușor. "Am vrut să fac poze la 20 de piscine închise ca oamenii să intre cu mine în poveste."
A vorbit cu cei care au donat și după eveniment, le-a trimis poze, materiale video și le-a spus cum s-au cheltuit banii. "Swimathon e genul de eveniment în care tu te pui în mijlocul lucrurilor și în față. Oamenii donează pentru tine, pentru motivația ta, pentru pasiunea cu care vorbești despre proiect. Foarte puțini donatori știu detalii despre ONG sau cauză dacă îi întrebi, dar au încredere că tu știi și ești responsabil/ă cu banii lor."
Alexandra Maier a făcut parte din echipa SwimRural, care a înotat pentru Asociația Caravana cu Medici în 2020, iar echipa a strâns 10,190 RON. În același timp, Alexandra lucrează la ING, și a coordonat înscrierea a 10 echipe din partea ING pentru diferite proiecte. Ce tactici a folosit ca să atragă donații:
A construit campania de fundraising din mers pe Facebook.
Ce a fost important - să spună oamenilor câți bani trebuie să strângă ea și echipa ei.
Să fie concretă: "Cu o donație de 50 de lei putem cumpăra ceaiuri și pături pentru oamenii fără adăpost pentru X zile. Dacă suntem 5 oameni care donează X lei, putem să acoperim consultații mediale pentru un nr. de X oameni din zona rurală."
A folosit multe informații pe care ONG-ul le avea - istoric, parteneriate strategice, rezultate, materiale video și foto.
Cele mai multe donații le-a primit de pe Facebook și de la colegii de birou.
A scris statusuri personalizate pe toate platformele de lucru de la birou: Slack, Skype, WhatsApp, LinkedIn. "Gândiți-vă unde vă contactează oamenii și postați acolo o descriere scurtă despre proiect și de ce strângeți bani."
Roxana Irinei a fost înotător-fundraiser individual pentru Ajungem Mari și a strâns singură 8,400 RON. Ce tactici a folosit ca să atragă donații:
Și-a desfășurat campania de strângere de fonduri pe Facebook. În pandemie a putut recrea atmosfera de bazin folosind recuzita din casă: un lighean, un cearșaf albastru, rățuște de cauciuc care au devenit mascotele campaniei - rățuștele aurite.
A avut o identitate vizuală constantă: Același decor și aceleași haine: costum de neopren și ochelari de înot roz. Posta zilnic sau o dată la 2 zile.
A vrut ca postările ei să fie pline de umor. "Eram în pandemie și aveam nevoie de o pauză pe Facebook. Am avut momente bune și slabe, dar am găsit tactici constante de a atrage atenția. Să vă simțiți bine, să râdeți de voi când cereți bani sau când povestiți despre proiectul pe care îl susțineți. Oamenii o să fie cel mai mult atrași de energia voastră."
Notați-vă zilele de salariu ale prietenilor și cereți bani în momentele cheie ale lunii.
Aveți libertatea să greșiți. Fundraising-ul nu este un job și nu are un regulament. Găsiți o formulă care merge bine și vă reprezintă. Dacă funcționează continuați pe aceeași linie.
Oamenii trebuie să simtă că vă place vouă ce faceți și aveți încredere în proiectul pe care îl susțineți.
Nu a avut un profil de donatori pentru că Facebook ne cunoaște și ne face el deja profilul. "Algoritmul nu va trimite postările mele la toți cei din lista mea și nu voi interacționa cu toți. E important să ceri prima dată bani de la cei care dau like, share și comentează la postările tale din campanie."
Înainte de pandemie, Roxana își dona timpul și pasiunile. "Pentru că nu se mai pot face evenimente, puteți să cereți bani și să promovați evenimentul în comunitățile voastre - de dans, de sport, de gătit."
Mediul online e ofertant, conteaza ce imaginație ai. "Puteți face evenimente online ca să cereți donații. Anul trecut am făcut Macaoche - karaoke și rațele mele. Adică am căutat negativele melodiilor faimoase, iar beat-ul era făcut de rațe. Oamenii trebuiau să recunoască melodiile."
Cea mai mare provocare în fundraisingul online este sa convertești reach-ul pe care îl ai -share, like, comment - in bani. "La mine a fost nevoie de contact direct cu oamenii. Nu aveam o lista predefinită de donatori. Așteptam reach-ul la postări ca să le scriu. Scrisesem un mesaj pe care îl personalizam cu numele persoanelor și le dădeam ocazia să pună întrebări despre ce fac. Era important în campanie să atrag atenția și să stârnesc reacții, apoi să cer bani."
Din 2013, Fundația Comunitară București organizează anual Swimathon București.